Kära lesbiska
 
Innan någon av er skriker till i "inte alla män"- anda (åh ironin): 
Jag menar inte alla lesbiska, men jag har tyvärr märkt att en hel del tänker så här.
 
*
 
Jag har en liten fråga till mina lesbiska vänner, bekanta och främlingar:
Vad är det som är så jäkla läskigt att dejta en bisexuell kvinna?
 
Jag tror inte riktigt ni förstår hur frustrerande det är att gång på gång få höra att en är "odejtbar" endast på grund av det faktum att jag även dras till män. Alltför ofta har jag fått höra av lesbiska att dom inte skulle kunna ligga med någon som legat med en man någon gång, och helt ärligt vad i helvete? Det är inte som att penisen sitter kvar och dinglar efter att en legat? Förstår ni inte på riktigt hur bifobiskt det uttalandet är? Er dejtingpool är dessutom redan väldigt liten, så hur mycket förminskar ni den inte när ni även tar bort alla tjejer som någon gång legat med män? För det är inte bara bisexuella kvinnor som legat med män, vet om mängder av lesbiska som gjort det med. 
 
Jag vill inte behöva försvara mig och min läggning varenda gång jag träffar en lesbisk kvinna. Kan vi snälla skippa snacket när ni frågar VARFÖR jag gillar män? Alltså jag vet, män är skitjobbiga på många sätt, MEN med det argumentet kan vi ju tala om att homofobi är förjävligt men det är något ni VÄLJER att hantera eller hur? För en VÄLJER ju sin läggning, eller hur? 
- Eller inte.
 
Jag valde inte att gilla män och kvinnor och allt därimellan. Absolut, jag kallade mig under många år för lesbisk, men sedan en dag föll jag för en man. Precis som jag när jag var 7 och blev kär i en tjej och insåg att jag inte var straight. Samma process. Samma typ av känsla. 
 
 
*
 
Ett argument jag ofta hör är: "Men det är ju för att en någon gång dejtat en tjej som sa att hon var bi och sen var det bara en fas" och jag tänker att vi ska ta och kika lite närmre på det:
 
* Tjejen i fråga sa att hon var bi - med största sannolikhet trodde hon att hon var det, hon menade nog inte att ljuga och föra dig bakom ljuset. Som så många andra av oss var hon nog förvirrad och ville utforska sin sexualitet.
 
* Ja, det är sorgligt om det visade sig vara en fas för henne, jag förstår att det gjorde ont (har varit med om det själv). Men många av er har dejtat män tidigare också, så ska vi säga att män var en fas för er? 
Ska dom män ni tidigare dejtat säga samma saker om er; att dom aldrig kan dejta en tjej igen för du sa att du var straight men sen var du gay? Skulle inte tro det.
 
* Vi är vuxna nu, ofta gäller det här argumentet situationer där personen i fråga var ish 16.
En tid då vi alla var osäkra på vilka vi var. 
 
* Bara för att en tjej gjort det mot er betyder det inte alla bisexuella kvinnor är så. 
Snacka om att dra alla över en kam. Då skulle jag lika gärna kunna hävda att alla lesbiska är gingers, bara för att jag en gång i tiden var tillsammans med en lesbisk ginger. Hör ni hur töntigt det låter?
  
Ett annat populärt argument är att en är rädd för att kvinnan en dejtar ska lämna en för en man
och där har jag bara ett svar:
 
Om någon lämnar er för någon annan, spelar det ingen roll vilket kön personen dom lämnar er för har:
Dom skulle lämnat oavsett. 
 
*
 
Så, mina kära lesbiska:
Kan det få vara nog nu?  Kärlek är för alla, eller hur? Kan jag få representeras också?
Jag erkänner mitt priviliegium jag har när jag även dejtar män (det är dock ett helt annat inlägg), 
men kan vi snälla skippa bifobin inom queercommunityt?
 
Och kan ni snälla sluta tro att alla penisar som tidigare residerat inom mig ligger kvarglömda i min vagina och bara väntar på att hoppa ut och attackera er om ni skulle hamna i en sexuell situation med mig?
 
Ge er nu. 
 
bisexual, words, and lgbt-bild
 
Bisous! <3
//Andréa
 
 
 
 
 
 
 
Fanny

LIKE!

Anonym

🙋🏻👍❤️

Anonym

Hmm. Jag förstår att frustrationen är maxad, men å andra sidan, vem är du att bedöma deras heartbreaks? Om de känner som de gör för att en bitjej svek dem en gång så har jag ändå full förståelse att det kan kännas svårt att närma sig en igen. Jag blev krossad av en tjej som av en händelse råkade dricka och festa en del. Detta var inte del av varför jag blev sviken, men likförbannat hade jag svårt med alla tjejer som festade mycket efter det. Hjärnan förknippar det med farligt, det är en helt legit försvarsmekanism. Och det går över.

Svar: Absolut, jag förstår den punkten. Var själv involverad med en tjej som sa att hon gillade tjejer men sedan visade det sig att jag hade varit ett experiment för henne, jag blev förkrossad. Men, min poäng är att visst att hjärnan förknippar det med fara, som en försvarsmekanism, men det betyder inte att det är legit att döma alla bitjejer som finns. Du behöver inte hålla med mig om detta men min åsikt är att det är viktigt att jobba mot sina fördomar. Alltså att utmana sina fördomar. Om ens hjärna har skapat en fördom om bitjejer, i försvar, så är det fortfarande en fördom.
Menar inte att döma folks heartbreaks, absolut inte. Folk har all rätt i världen att känna sig sårade, men det är fördomarna mot en sexuell läggning som en inte valt själv jag har problem med.
Andréa

Anonym

Det finns även drag i en människas personlighet som kan kännas tilltalande eller avtändande. Ingen bestämmer sig för att gilla eller ogilla en person med något visst drag. Det sitter i oss. Någon tycker att en person med t.ex. sjukt mycket pondus är sjukt nice medan en annan känner "nej tack". Vi har olika preferenser, det är inte ett aktivt val. Vissa dras till personer med olika psykiska problem, andra inte alls. Du fattar poängen. Sen tycker jag verkligen att man ska utmana alla sådana känslor, en kanske ändrar sig, men alla känner sig inte bekväma med att ta sig an den utmaningen. Och det måste få vara helt okej det också.

Och de som säger att de inte kan ligga med en tjej som haft sex med en man har jag oerhört svårt att förstå. Men återigen, den sortens känsla väljer man inte och jag har noll rätt att döma någon för detta. Det som däremot kan dömas är hur de behandlar bitjejerna de stöter på, ingen slags dömande ton eller kaxighet ska accepteras. Såklart. Men den attityden är ett helt annat problem än det som du tar upp.

Sexualitet handlar helt enkelt inte bara om kön, utan även en massa andra fsktorer. Och precis som med dragning till vissa kön så ska även andra sorters sexualiteter accepteras precis för vad de är. En kan inte välja att attraheras av dig. Men den kan välja hur den behandlar dig. Det är viktigt att skilja problemen åt, för att inte råka spela samma kort mot dem som andra gjort mot dig.

Anonym

Hej, vi har mejlat dig ang. att vi vill dela denna text. Kolla dina mejl :-)

Svar: HejHej! Vilken mejl har ni skickat till? För kan inte hitta något mejl angående detta :) Kram!
Andréa

Elin

Hej igen, vi skickade mejlet till den adress som bloggen var reggad på (ditt namn plus hotmail.com). Hör gärna av dig till mig, du ser min mejl ovan. Ha det bäst!

Johan Åhström

Dejtingpoolen är ju inte "liten" för bisexuella... typ alla män och 1.8% av kvinnorna.
Men jag håller med. "Gold star lesbians" kallas de som aldrig sett en snopp.
Så HBTQrörelsen har trångsynthet att ta tag i internt.

Svar: Nej men lesbiskas dejtingpool är liten, den jag menar inte vår :) Jappp, minns den termen själv och oj vad problematisk den är. Tack för din kommentar!
Andréa

Sigrid Winterdotter

Så sant! Dessutom kan ju män tänka på samma sätt litegrann, typ "höhö så jag gjorde dig straight eller höhö" och det känns ju lite sorgligt att vi bisexuella (och pan) inte ska få dejta på grund av bifobi... Att queerfolk trycker ned och förminskar oss bisexuella gör ju inte saken bättre, utan det gör så att det är svårt för oss att få ragg om vi inte ljuger om vår sexualitet.
//Fellow bisexual

Arletta Ellington

Liknande reaktion kan möta män som haft sex med män när de vill ha sex med en kvinna. Att kvinnan ser honom som besmutsad. Har själv råkat ut för det, men öppenhet löste de knutarna för kvinnan.
Ellington

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress