Ärlighet
 
Det allra viktigaste här i världen enligt mig är ärlighet, framförallt i relationer (både vänskap och kärlek). 
Dock tog det mig tid att förstå hur viktigt det faktiskt är. Jag ljög kanske inte, men undanhöll saker och framförallt så undandhöll jag vad jag tyckte och tänkte. För jag trodde att jag på så sätt skyddade andra alternativt gjorde saker enklare, jag ville inte vara jobbig. När jag ser tillbaka på relationer jag haft är jag numer den första att erkänna att flera av dom kunde ha varit bättre om jag bara hade haft förmågan att vara ärlig om vad jag kände. Det var inte förrän i år som jag på riktigt började utöva ärlighet fullt ut. 
 
Jag tror att en stor del av varför jag började vara så brutalt ärlig med vad jag känner och vem jag är, är för att jag i år började ha polyamorösa relationer. Och om jag någonsin igen har en monogam relation kan jag ärligt säga att den partnern kommer att få tacka gudinnorna för att jag levt som poly. För utan ärlighet, utan 100% brutal ärlighet och kommunikation, fungerar inte någon relation i slutändan. 
För att skydda folks känslor, måste du och din partner prata om vad som känns okej och var gränsen går. 
Hur vill ni leva ert polyliv? Vad är viktigt för er? (Lovar att jag ska skriva ett mer detaljerat inlägg om poly någon gång)
 
Jag är så fruktansvärt trött på att höra mina vänner klaga på deras partners och sedan när jag frågar: 
"Har du sagt det till henom?" är deras svar "nej jag vill inte såra någon".
Ursäkta mig, men hur ska du kunna förvänta dig att någon ska förstå eller ändra på ett beteende du tycker är irriterande om du inte berättat för dom att du tycker det är irriterande? Och om något så sårar du din partner ännu mer när du går runt och är sur på dom över något dom omöjligt kan ändra om dom inte vet vad dom ska ändra.
DET GÅR INTE IHOP.
Vad vi vet så finns inte tankeläsare. 
 
*
 
Varje gång jag går på en första dejt är jag brutalt ärlig, right from the start.
Om du inte står ut med att jag kommer fråga dig vad du söker för typ av relation, att jag berättar att jag inte är monogam, att jag för tillfället går i en behandling mot ätstörningar, att jag inte vill ha ett förhållande i nuläget, etc etc; då är jag inte rätt person för dig. 
För jag kommer ställa sådana frågor till dig och förvänta mig 100% ärlighet tillbaka.
Eftersom jag vill att vi ska kunna bygga en vänskap/relation/whatever på en stark grund. Inga hemligheter, inga undanflykter, rå, hård, ren ärlighet. 
 
 
*
 
Som sagt. Ärlighet är min största grundsten när det gäller alla typer av relationer. 
Och det är det största sveket jag vet när folk som mycket väl vet detta om mig undanhåller saker. 
Det spelar ingen roll om du tror det sårar mig, 
låt mig avgöra det själv.
 
Sanningen kan göra ont men lögner dödar. 
 
quote-bild
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress