Happy b-day Audrey Hepburn!
Om någon av er, mina fina fina läsare, har hängt kvar hos min blogg sedan the dawn of all time, alternativt känner mig i verkligheten, så vet ni att jag har en gigantisk förkärlek till gamla filmer, särskilt från 50/60-talet.
Och att en av mina stora idoler ända sedan jag var circus 7 år är Audrey Hepburn (Vilket senare ledde till att när jag konfirmerades och döptes la till namnet Audrey som mellannamn).
 
Idag skulle denna fantastiska donna ha fyllt 85 år och för att fira detta tänkte jag ta och dela med mig lite information om henne till er.
 
Audrey Hepburn må ha varit en fantastisk skådespelerska och medverkat i klassiker som Breakfast at Tiffany's, Prinsessa på vift och My Fair Lady, men hon gjorde så mycket mer och hon hjälpte så otroligt många människor.
 
Exempelvis så under andra världskriget dansade Hepburn (balett) på många olika tillställningar som stödde motståndsrörelsen mot nazismen och hon hjälpte även till med att lämna meddelanden inom motståndsrörelsen, trots att hennes egen pappa sympatiserade med nazisterna. Detta är bara en sak som visar, enligt mig, vilket stort hjärta hon hade och även vilja att hjälpa till, vilket senare ledde till att hon jobbade mycket inom UNICEF samt blev utsedd till Goodwill Ambassador of UNICEF och även senare fick the Presidential medal of Freedom för sitt jobb inom UNICEF.
 
Audrey Hepburn har bland annat uttryckt sitt arbete för att hjälpa barn och människor i allmänhet så här:
 "Taking care of children has nothing to do with politics. I think perhaps with time, instead of there being a politicisation of humanitarian aid, there will be a humanisation of politics."
 

Så nästa gång du tänker att Audrey Hepburn bara var någon stilikon som spelade i några gamla svartvita filmklassiker, tänk då en gång till för hon var så mycket mer än bara ett vackert ansikte.
 
 
 
 
 
 
Bisous!<3
//Andréa Carolina Audrey Frisk
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress