Den jävla undangömda skammen
Ibland blir jag så jävla lack på mig själv. Har för tillfället lunchrast på jobbet och tänkte därför passa på att kika lite på facebook. Jag scrollar neråt min feed och så dyker det upp en bild på ett par, två tjejer, som kysser varandra, och genast kommer en blixtsnabb tanke "ser någon vad jag tittar på kommer någon tro att jag är inne på något annat, icke jobb-vänligt, än facebook?". Och jag blir så arg över att den tanken kommer. Skulle jag, skulle någon, tänka så om det var ett heterosexuellt par som tog en pussbild? Nej det tror jag faktiskt inte.
För någonstans i mitt undermedvetna är jag fortfarande så präglad utav samhällets bild av att två tjejer är "sexigt" och "hör väl mest hemma i porrens värld" och är därför inte "jobb-vänligt".
 
Och jag blir så frustrerad och känner mig så hjälplös för jag vet inte hur jag ska bli av med detta,
vet att det antagligen kommer försvinna mer och mer med tiden men önskar så mycket att det gick att vifta med en trollstav och ta bort igen.
 
Denna jävla undangömda skam som etsat sig fast i min hjärna.
C-J

Vissa saker i livet kan man typ aldrig styra över, medan en del saker kan man styra över. Som exempel nu: att två tjejer pussas anses som "sexigt" är ju typ samma sak som att det anses som "fult" eller "rasistiskt" att säga n--erbollar för dom där chokladbollarna. Även om man själv har världens finaste insida så tycker man ju inte minsta lilla illa om mörkhyade för att man kallar chokladbollar för "det förbjudna", eller hur? Och snart vågar väl inte dagis o grundskolor ha luciatåg med pepparkaksgubbar av samma anledning? Det jag menar är att man ska inte känna nån skam i sig själv pga att samhället är typ knasigt på vissa punkter. Jag förstår verkligen till 100 procent hur du menade med inlägget, och jag känner liknande, typ att jag inte säger vissa "förbjudna ord" och det känns så trist att samhället är så. Och en annan grej: det känns även vågat att skylta med sitt eget lands flagga, hur sjukt är inte det? Tror det bara är i Sverige som det är så. Det finns så mkt mer än bara "två tjejer som pussas" som samhället har så konstig syn på :( :( Att få samhället att nyktra till inom det där är nog omöjligt att fixa på kort tid :( Går inte att göra ny rad från mobilen men jag älskar din blogg även fast du bloggat så smått senaste tiden. Längtar alltid efter nya inlägg <3 Du äger! du e bäst!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress