Mansplaining
För 40 minuter sedan la instagramkontot kvinnohat upp en text gällande "Mansplaining" (man-explaining), vilket i kort handlar om när en som kvinna bemöts av män som ska förklara, gärna lite förenklande, för en hur en ska göra något en redan, uppenbarligen, kan och varken behöver, eller vill ha, råd. Det finns en rad exempel på detta när jag själv bemötts av det:
 
1. Diskuterade penetrationssex med några vänner, en man kom och förklarade hur det "känns" för kvinnor. För det har han ju såklart sådan extrem stor erfarenhet av med sin icke-existerande fitta.
 
2. Nästintill alla redovisningar jag har haft när jag gick i skolan har en man, kille, pojke, rått mig att inte "prata så gällt" eller blir så "hysterisk" (läs: upprörd) när jag tar upp ett problem.
 
3. På ett av mina tidigare jobb, där jag jobbade som receptionist och hade i ca ett halvår, där en man bad mig boka in ett möte åt honom, men var tvungen att visa på datorn hur jag skulle göra (fast jag bokat in x antal möten varje dag under detta halvår) och tillade: "Det är ju lite knepigt för dig, lilla gumman".
 
Varken jag, eller kvinnohat, säger att alla män gör det här, men det förekommer rätt så jäkla ofta.
 
I vilket fall som helst, så när jag läste i kommentarsfältet under kvinnohats inlägg möttes jag av en rätt så stor förvåning över att många kvinnor inte verkade känna igen sig alls, dom hade aldrig blivit bemötta på detta sätt av män. Och självklart blev jag alldeles överlycklig för deras skull, för mansplaining är jäkligt förnedrande och förminskande, men jag undrar bara: Var i helvete bor dessa kvinnor någonstans? I Narnia? Eller var? För jag vill hemskt gärna flytta dit där det patriarkala samhället inte styr.
 
Och nej jag kan inte "bara umgås med killar som inte gör så", för mina vänner som är män gör inte det, dom som behandlar mig så möter jag på klubben, jobbet, stan. Jag kan inte undvika det för i så fall måste jag låsa in mig själv i mitt rum.
 
Och jag vill mycket hellre leva mitt liv och kämpa för min rätt att vara utan att bli förminskad till en 5åring som inte kan någonting varje gång jag tar mig för något.
 
C-J

Du menar "killar vet bäst"? Är ju själv kille och stör mig faktiskt på när (vissa) killar "vet bäst" (om allt) o tror typ att alla tjejer är noll kunniga i allt. Tycker du så ofta skriver av dig så himla bra :) helt ärligt så ser jag upp till dig så grymt mkt. Fortsätt vara som du är, som du gillar att vara i framtiden o allt. Önskar din blogg hade fler läsare oavsett hur många den har, för den vore asbra för många att följa. Du äger <3

Svar: Tack så mycket! :)
Andréa

Tigern

gosh vart lever dom som inte råkar ut för detta?:o jag vill bo där! Så många gånger killar/män ska "visa hur man gör" eller förklara uppenbara saker är flertalet (nästan alla) jag mött.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress